Heyya
! kini diriku kembali untuk menulis entri terbaru. Wahh, rindu jugak
tapi tulah, buzy sikit so tak dpt masa untuk menarikan jari jemariku di papan
tulis untuk menulis di blogku terchennnnta ini ahaks…
Entriku
kali ni just nak share lah pengalaman & ape yang aku lalui sepanjang aku
berpraktikal di tempat aku tulah. Memandangkan ramai junior2 aku yg bakal
berpraktikal beberapa hari lagi & juga junior2 aku yg next sem (as
preparation & ape ape yg patut buat a semester before industrial training
or praktikal. Plus, untuk korang yg membaca ni yang BUKAN dari BIDANG yg aku
pelajari which is BACHELOR OF INFORMATION SCIENCE (Hons) LIBRARY MANAGEMENT or
my course labelled as IM244.
sumber: google
Dulu masa mula2 aku belajar course nih, ramai yg
tnya “ermm ape tu?” “ermm abis nanti kerja ape?” pastu ade plak yg ckp “nnti
senang laa kerja….susun2 buku je….” Haaihh, aku MUNGKIN tak salahkan diaorang
yg mcm NAMPAK MUDAH & PANDANG RENDAH kat course aku ni sebab 1) diaorang
tak pernah lalui ape yg kami budak2 library science ni lalui, keperitaaan. Yg
diaorang Nampak just “susun buku” 2)masa mula2 aku dgr course ni aku pun fikir
“mesti susun2 buku JE….” HAHAHAHA. BUT, after dah belajar ni and aku rasa
MENYESAL WEH CAKAP MCM TU SBB KALAU KORANG NAK TAHU, UNTUK SUSUN BUKU “JE” TUU
PUN KESAKITAN YG DIALAMI TUU PERIT WEH ! HAHAHAHAA. Ape org Nampak “ape susah,
ambil buku susun laa ikut kategori alaa mudah” satu lagi “duk jelaa kaunter,
orang dtg jawab. Buaat proses smua.”
WEHHHHH
JGN KORANG CAKAP CAMTU KALAU KORANG TAK TAHU KEPERITAN DIA WEH. CUBAAA KORANG
BELAJAR LCC, DDC, DESCRIPTIVE CATALOGUING, COMPUTERIZED CATALOGUING, SUBJECT
HEADING SEMUA TUU WEHHHH NAK NANGISS WEHHHHHH AHHAHAHAHAHA. Tu tak masuk lagi
subjek lain waaa (after aku learn & praktikal, sesungguhnya aku tak pandang
dh yg bidang DOKTOR, ARKITEK semua tuuuu JE YG TOUGH, YG SPECIAL, YG MULIA.
HAHAHAHHA ) *bkn nak kutuk, tapi diri sendiri baru sedar.
Ok,
entri kali ni taknak laa cite ape tu library science, ape je yg buatkan susah,
sakit yg aku mention tu. But, just nak share kat tempat aku berpraktikal
tu…camne flow dia, ape je kerja buat, skop kerja under my field as the
reference to all my juniors yg bakal berpraktikal tu (sbb aku tahuu tahap
nerves nak start intern tu camne sbb aku dah merasaii & bygkan time tu takde
sumber nak rujuk tnye ape je perlu buat, ape je kerja semua tu..lagi nerves !) mujur ade duatiga seniorku tersayang, so I do ask them ! J thank youuuuu Aisyah,
kak fatin, kak syazira & kak la J I appreciate it J
Untuk
course aku @ UiTM perlu berpraktikal selama 5 bulan. So, aku dah lepas
berpraktikal dari 1 Ogos 2017 hingga 31 Disember 2018 & organisasi pilihan
aku adalah PERPUSTAKAAN SULTANAH NUR ZAHIRAH yang merupakan salah satu daripada
5 jenis perpustakaan yang ada kat dunia ni… AKADEMIK LIBRARY under Universiti
Malaysia Terengganu (UMT). Waktu kerja? Office hour je, 8am to 4.45pm kecuali
khamis, 4.30pm. (JUMAAT SABTU CUTI YEAYYY ) *ni untuk budak2 praktikal je, org
keje kat situ jumaat sabtu pun ade kerja. Haha. Waktu kerja malam pun
ade..nanti aku akan cerita lebih details J
FIRST
DEPARTMENT :
Administration and Strategic Communication Department / Bahagian Pentadbiran
dan Komunikasi Strategik (BPKS)
Ok,
this department adalah department yg aku telah jejak & berakhir pun under
this department. DUA MINGGU awal
praktikal duk kat sini & 1and half month yg terakhir pun ditempatkan kat
sini. Memandangkan aku berdua praktikal kat sini dgn Ummu, sorang ditempatkan
kat luar & aku ditempatkan dalam bilik bersama tiga lagi staff yg under
section Komunikasi Strategik . Kat sini,
kami didedahkan dengan kerja2 office yg basic..biasa dibuat… mcmana cara2 nk
jawab phone call yg dtg dari luar organisasi, mcmana nk buat minit mesyuarat,
mcmana nak handle visit…haaa…memandangkan aku duk dalam bilik dgn tiga lagi
staff (dualelaki & 1 perempuan ) yg juga
merupakan unit media dalam PSNZ…So, aku didedahkan juga dengan media punye
kerja…mcm macamana nk buat poster, banner, tayangan, selain handle visit
students ke, organisasi ke kat PSNZ. Haaa, kat sinilah aku byk belajar dengan tiga
staff dlm bilik tu psl media & office work. Serious, rasa mcm WOWWWW je
bila tgk diaorang buat poster, banner, video semua. Yes, aku akui, org jenis
buat kerja design ni mmg much better in communication and sejenis yg tingtong.
Aku faham jiwa mereka. Org jenis mcm ni tak terlampau follow & skema (bukan mengata ni, entah, tak tau nak describe camne. Mungkin leh label diaorang as SEMPOI kot.. I
like. Because of that, I learned a lot with them! Tapi
seram gak tgk kerja kat sini, dgn care about budget, program wehh seram weh
hahaha. Tq for all staff kat department sini. Semua tak lokek bagi ilmu J
SECOND
DEPARTMENT :
Library Technology Management Department / Bahagian Pengurusan
Teknologi Perpustakaan (BPTP)
Haaa,
kat department sini lak will handle all the technology dalam library termasuk
system, portal, website.. haaa mencabar weh ! seram aku weh ! main ngan sistem
website semua ni. Kalau nak tau, kat sini boss aku ade duaorang and DUADUA
SUPER SUPER SUPER SUPER SENIOR aku kat puncak (students batch pertama masa
puncak perdana bukak) aku like WOW ! sebut nama
lecturer ni…dia kenal.. so byk leh sembang, cerita pasal lecturer2 suasana
puncak dulu & sekarang, kenangan belajar & subjek2 yg dibelajar. WEHHH
RINDU PUNCAK WEHH. Tapi mungkin aku ade
sikit je basic system yg belajar as subjek elektif, tugas aku kat sini takdelah
susah mane & kebetulan musim student start new semester so I just got a
task to access kan all new semester1 punye students kad matrik untuk diakses
dgn library. Aku jugak dibagi task untuk kawal in and out student library
through barrier gate punye system. Wow, rase mcm best gilaa jd “pengakses user”
ni kihkihkih.Dua minggu je aku ditempatkan kat sini. (tq kat dualagi staff
sini yg selalu paukan kami makanan..breakfast lah
lunch lah hehehe terjamin mkn minum kami masa duk kat sini…)
THIRD
DEPARTMENT
USER SERVICES DEPARTMENT / Bahagian
Pengurusan Perkhidmatan Maklumat (BPPM)
Kat
sini pulak aku ditempatkan selama tiga minggu (sbb ade tiga seksyen, setiap
seksyen satu minggu) haaa, kat sini aku belajar mcmana nak generate data dari
online database, mcmana nak bertugas kat kaunter, kerja2 kat kaunter (siap
ade kerja mlm lagi sbb bertugas kat
kaunter untuk shift mlm. Yg ni waktu tak sama dgn sorang lagi geng praktikal
aku. Dia hari lain, aku hari lain. But kami diassist dgn staff lah. Don’t worry
staff semua best best wehh siap ajar mcm mcm, borak2 serious best jaga kaunter)
ade satu pengalaman tu, aku kena handle a group of student from Bangladesh yg
datang praktikal kat UMT for one month ! weh gabra wehh speaking English bohh !
hahahahahhaa. Dia datang nak cari buku, so I need to teach them mcmana proses
nk cari buku dlm library tu. By using OPAC. Wah ! bangga weh bila diaorang dapat
cari sendiri after aku ajar diaorang ! hehehe faham jugak weh diaorang dgn
penerangan @ English aku ahahahahaha.
Selain tu, kat department ni actually
melibatkan users laa, dalam library, dgn lecturer yg mintak bahan, nak bahan,
susun bahan. Sini task dia agak tough sikit kot sbb nak duk department ni kita
perlu tahu the whole proses in and out of the library, about collections,
locations, services, sbb ramai students yg dtg and ask question kat kita weh !
gabra jugak awal awal tu nak jawab sbb yelah, tak tahu byk lagi psl library ni.
Lama kelamaan, enjoy weh duk kat kaunter ! & paling bangga dapat cakap dgn
stuudents international yg nak guna thesis, so I need to teach mcmana nak cari
thesis dlm REPOSITORY, pastu aku perlu cari dlm bilik thesis tu. Fuhh dah laa
kat ruangan thesis ni bertugas sorang diri (nasib masa tuu akhir akhir dh
intern so konfiden nak bercakap dgn orang tu dah tinggi hehe)
Kat sini juga byk
kena terlibat dgn aktiviti2 yg dijalan kan oleh library laa mcm talk,
pertandingan, exhibition haa gittu. Tapi kebanyakkannya aku terlibat as AJK
& tolong2 camtu lah. Sbb dia just nak bagi kita tgk macamana nak handle sesuatu event dari A-Z haa gittu...Design poster, design tag, prop… benda2 kecik2 je..satu
lagi task paling aku nerves…bagi talk depan students sem 1 UMT berkenaan
library. WEH DALAM AUDITORIUM WEH KAU SORANG KAT DEPAN, DEPAN BERATUS STUDENTS
WEHHHH. Nerbes diaa TIGAHARITIGAMALAM AKU TAKSENANG DUDUK siap call mak ayah
suh doa, duk tweet byk byk seram…but….bila start je cakap…YA ALLAH RASA MCM TAKNAK
LEPAS MICROPHONE walaupun slot tu untuk 1jam setengah je ! hahahahahhahahaa. J but I enjoyed duk
department ni. KERJA ASYIKKK MAKANNN JE ! HAHAHAH tq to all staff sini yg tak
lupekan adikmu bab mknmkn & sembang2. (duk kat sini, duk kat tempat sendiri
pun leh becakap kuat kuat & gelak2 dgn staff. Department paling kecoh & meriah lah kat sini ! Nampak sgt biasa berurusan kat kaunter, so dlm office pun
kecoh ahahahha)
FOURTH
DEPARTMENT
Data Repository Management Department / Bahagian Pengurusan Data Repositori
(BPRD)
Bahagian
ni boleh dikatakan sebagai archive bagi PSNZ. Bahan2 sejarah UMT, PSNZ semua
disimpan kat sini. So tugas aku kat sini mendigitalkan bahan2 PSNZ, UMT & masukkan thesis dalam portal REPOSITORY. Fuhhh ! berfinarr finarr mata sis
mengadap PC masukkan data & thesis dlm system ! bukan satuduaa…tapi beratus
ratus ! hahahahah…tapi “ralik” weh buat benda ni…sedar2 pkul 1…sedar2 pukul 5
ptg ! hahahah (lagi best bila bos kau puji kerja kau cepat siap & masalah
yg dihadapi pun bos yg handle hal kecik je hahahahaha) tapi awal awal aku fikir
nk duk department ni SEMUA STAFF LELAKI WEHHHH HAHAHHA. Tapi bila 3 minggu duk
kat sini…. Tak rasa takut pun…semua sporting & diaorang tiap hari duk
pasang tazkirah, Ustaz Azhar, mengaji…termasuk bos. Waktu solat pun cepaaat je
diaorang berjemaah ! fuh lega sikit hati hahahhaa. Tabik laaa.. sambil buat
kerja, asyik duk gelak2 dengar ustaz azhar sambil byk ilmu agama dapat… & kat sini jugak mengajar aku kenikmatan baca akhbar tiap tiap tiap hari !
hahahaha, sepanjang duk sini…aku tahu semua isu semasa hahahaha (kecuali
politikhahahha) Kalau nak tahu, kat sini lah department yg akan repair buku2 rosak, buat scanning proses (tu salah satu antara task yg diberi kat kami student praktikal ni. But do not worry coz staff situ terbaikk wehh dia ajar step by step & as i mentioned earlier, staff kat situ tak lokek ilmu weh ! :) )
FIFTH
DEPARTMENT
Knowldege Resources Management Department / Bahagian Pengurusan Sumber
Ilmu (BPSI)
Department
ni merupakan tulang belakang PSNZ. Department nil ah akan proses buku baru,
buat invoice semua tu, cop buku, tampal buku, BUAT CATALOGUING (NANGISSSSSSS),
langgan database semua. Weh bunyi je senang wehh, cube korang try…nak nak part
CATALOGUING TUU. SEBUAH BUKU SEPARUH HARI KOT NAK BUAT
HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAA. Tapi bila dah lama okey laa but seriously, buat
cataloguing takleh buat sehari berpuluh siap ! pinar mata weh, otak pun akan
berat. Aku tiap kali buat cataloguing, (buku tu ok sikit, cepat je tapi kalau
thesis.. YA ALLAH, Konfirm hari tu mood aku makaaaaaaaan byk ! sbb guna otak
wehh. Bygkan kau catalog thesis PHD MASTER semua tu. Dah lah UMT course dia
KIMIA LAH APE LAH WEHH ! NANGISS HAHAHA. Tapi, for your information, department
nilah one of my fav department! Paling sukaaa. Hahahaha. Walau dari 8 pagi
sampai 5 ptg, 1pm-2pm je kau main phone pun takpee. Suka weh. Buat kerja sambil
dengar lagu, cakap cakap (tapi time catalog maaf laa, NO MUSIC ALLOWED FOR ME !
HAHAAH kalau tak tak focus weh hahaha) kalau stakat buat invoice, cop cop,
tampal tuu takpelahh (tu pun seksa weh takleh senget, ikut ukuran INGAT
SENANGGGG KE COP BUKU TAMPAL SEMUA TU? GUNA MCM MCM JENIS ALAT WEHH AHHA)
3minggu tak cukup for me duk kat department ni. Rasa mcm nak dua 3bulan kat sini
! hahaha ( over haha) walau kerja tiap hari tak pernah habis, kerja asyik mengejar, otak
penat but I LOVE THIS DEPARTMENT. (myb sbb kerja balik tabir & entahlah. Hahahah)
Selain thesis and buku biasa, aku jugak diberi task untuk catalog majalah, CD,
Journal. (so bagi adik2 yg tgh pening SUBJECT HEADING, MARC21 tuu, nanti time
praktikal, kat sini lah korang akan praktikkan subjek2 tuu. Tapi jgn risau, ape
yg korang belajar tu secara MANUAL, belek2 buku. Nanti praktikal, secara auto
& rujuk sikit je buku. Bila buat bybykbykbykkkkkkk kerja, benda tu dalam
otak kau je hehe. ) *aku siap risau bab catalogue & marc ni sampai bawak
kotttt buku MARC21 tebal tu (erm, AACR & SUBJEK HEADING punye buku
taklahhh. Tapi cuak gak weh, siap aku belek2 lagi before intern & before
masuk department ni AACR tu cuak punye psal nerves weh hahahaha)
So,
tu jelah kerja2 aku sepanjang lima bulan praktikal kat situ. Tu baru CORE kerja
under tiap department. Tak masuk lagi kerja2 sampingan time event, visit,
SPECIAL PROJECT, basic task semua tu…. Ahh..ape ape hal roger je iolls okey
kalau nak tnye J hehe PM je, anytime I sedia reply hehe.
(tak caye tnye org yg pernah PM aku Tanya psl intern ke psl subjek ke…hahaha )
Ok,
tu je kot. PANJANG SGT DAH BUKAN KORANG LARAT BACA PEPANJANG. Maaf laa tak
pandai tulis entri yg Nampak formal, best, semua. Takat coretan panjang
mengarut tu boleh lah haha.
Psst..
erkkk, ade jugak yg Tanya psal SPECIAL PROJECT & APE YG PERLU BUAT BEFORE
APPLY INTERN & BEFORE INTERN. Herm, next entri lah deh? Mcm panjangg sgt je
dah. HAHAHAHAHA.
Before
aku akhiri ayat kat entri ni, just nak say THANK YOU FOR ALL PSNZ STAFF yg
melayani kami berdua dengan baik, tak lokek ilmu, anggap kami adik2 & sedar
kami wujud and paling PENTING…TAK BULI KAMI HAHAHAA. Tq tq tq very much !
& semasa aku menjalani latihan praktikal ni...aku sedar, kerja ni sgt murni. Persis menjadi seorang guru. Bayangkan, kerja dalam library, salurkan maklumat kepaada students, pensyarah/cikgu. Sediakan bahaan2, tolong diaorang cari bahan, mudahkan pencarian maklumat. Sedia buku, ajar cara guna salurran yg betul untuk dapatkan mklumat yg betul haaa. Murni ape tu...macam guru, mengajar ilmu. Tugas di library, menyumbangkan maklumat & proses pencarian ;) So, benda ni buatkan aku jatuh cinta. Mcm impian aku dulu pernah nak jadi seorang guru & akhirnya berkubur kerana aku sedar i'm not a good ape orang cakap....hmmm.. tak pandai nak explain/terang kat orang & aku rasa mcm org yg dengar penerangan aku tu tak faham plus aku bg penerangan BOLOK hahahahha. So makin lama, konfiden level aku makin menurun dari hari ke hari haha.
Bersama Staff di Hari Last Praktikal
No comments:
Post a Comment